کوکی کاکائویی نرم


مواد لازم
کره نرم‌شده در دمای محیط: یک پیمانه

شکر سفید: یک‌دوم پیمانه

شکر قهوه‌ای: یک‌دوم پیمانه

تخم‌مرغ بزرگ: ۲ عدد

وانیل: ۲ قاشق‌ چای‌خوری

آرد سفید: ۲ و یک‌چهارم پیمانه

بیکینک‌پودر: ۱ و دو و نیم قاشق‌ چای‌خوری

نمک: یک‌دوم پیمانه

چیپس شکلات: ۲ پیمانه

طرز تهیه و دستور پخت
داخل یک کاسه بزرگ، کره و شکر سفید و قهوه‌ای را خوب بزنید تا نرم و یک‌ دست شود. تخم‌مرغ‌ها را یکی یکی و سپس وانیل را اضافه کنید. آرد، نمک و بیکینگ‌پودر را با هم مخلوط و به مواد اضافه کنید و هم بزنید تا یک‌دست شود. ۲ پیمانه چیپس شکلات را اضافه کرده و با لیسک هم بزنید. سپس آنها را به وسیله‌ی اسکوپ یا دست به صورت گرد گرد روی کاغذ روغنی روی سینی فر بگذارید. می‌توانید برای زیباتر شدن روی آنها چیپس کاکائو بریزید و سینی را در یخچال به مدت یک ساعت قرار دهید. فر را روی دمای ۱۸۰ درجه‌سانتیگراد یا ۳۵۰ درجه فارنهایت تنظیم کنید. سپس کوکی‌ها را به فر منتقل کنید و بگذارید ۱۲ الی ۱۴ دقیقه بماند تا حاشیه کوکی‌ها به رنگ طلایی شوند.1


کوکی لاهیجان


مواد لازم برای کوکی لاهیجان
کره یا مارگارین 150 گرم

روغن مایع 50 گرم (کمتر از 1/3 پیمانه)

شیر 125 گرم (1/2 پیمانه)

آرد سفید قنادی 425 گرم (حدود 3 و 1/4 پیمانه)

تخم مرغ 3 عدد

گردو 170 گرم (حدود 1 و 1/2 پیمانه)

کشمش 170 گرم (1 پیمانه پُر)

پودر قند 250 گرم (1پیمانه پُر سرصاف)

پودر کاکائو 1 قاشق غذاخوری

وانیل 1/8 قاشق چایخوری

بیکینگ پودر 1 قاشق چایخوری

طرز تهیه کوکی لاهیجان
ابتدا مواد را از یخچال خارج کنید تا هم دمای محیط شوند. سپس فر را در دمای ۱۸۰ درجه سانتی گراد گرم کنید.

مارگارین یا کره و پودر قند را در ظرفی بریزید و به مدت ۷ دقیقه با دور تند هم زن خوب هم بزنید تا سبک و روشن شود.

تخم مرغ ها را دانه دانه به مواد اضافه کنید و هر کدام را ۱ دقیقه با دور تند هم زن بزنید. به همراه تخم مرغ آخر، وانیل را نیز به مواد کوکی لاهیجان اضافه کنید. روغن مایه و شیر را نیز داخل مواد بریزید و هم بزنید.

پودر کاکائو را الک کرده و به مواد اضافه کنید. آرد را نیز ۳ مرتبه الک کنید. گردو و کشمش را داخل چند قاشق آرد بریزید و مخلوط کنید. باقی مانده ی آرد را نیز به همراه بیکینگ پودر به تدریج به مواد اضافه کرده و هم بزنید. در پایان، کشمش و گردوی آردی را نیز به مواد اضافه کنید. مایه کوکی لاهیجان آماده است.

سینی فر را چرب کرده و داخل آن کاغذ روغنی بیاندازید. مقداری از مایه کوکی را با استفاده از اسکوپ ساز بستنی بردارید و با فاصله از هم روی سینی فر بریزید.

سینی را به مدت ۱۵-۲۰ دقیقه داخل فر که از قبل گرم کرده اید قرار دهید. بعد از این مدت، با استفاده از یک خلال دندان پخته شدن کوکی ها را چک کنید. سپس آن را از فر خارج کنید. کمی صبر کنید تا کوکی ها کمی خنک شوند. سپس آن را از کاغذ روغنی جدا کنید.

نکات کلیدی طرز تهیه کوکی لاهیجان
در بسیاری از دستورها از روغن صاف قنادی برای درست کردن کوکی لاهیجان استفاده می کنند تا فرم خودش را در فر از دست ندهد. اما استفاده از مارگارین یا کره ی گیاهی هم طعم کوکی را بهتر می کند و هم سالم تر است.

با این مقدار مواد اولیه، حدود ۳۰ عدد کوکی لاهیجان خواهید داشت.

کوکی لاهیجان را می توانید در تابه های دو طرفه نیز درست کنید.

مایه کوکی را به مقداری هم بزنید که کش دار شود.

مقدار گردو و کشمش در کوکی لاهیجان سلیقه ای است. می توانید آن را به دلخواه کم و زیاد کنید.

باقی مانده ی کوکی ها را حتما در ظرف در بسته و در یخچال نگهداری کنید تا ماندگاری بیشتری داشته باشد.

دمای فرها با هم متفاوت است. بعد از ۱۵ دقیقه حتما آن ها را بررسی کنید تا نسوزند. اگر کوکی ها بیش از اندازه در فر بمانند، خشک و سفت می شوند.

حتما کوکی ها را با فاصله از هم روی کاغذ روغنی بچینید. چون بعد از پخته شدن و پف کردن حجم آن ها زیاد می شود و به هم می چسبند.

کوکی گردویی لاهیجان را می توانید به عنوان میان وعده، دسر و هنگام افطار در ماه مبارک رمضان نوش جان کنید.

برای آن که رنگ کوکی ها کمی قهوه ای رنگ و زیباتر شود، در آخر می توانید حدود ۱- ۲ دقیقه شعله ی بالای آن (حالت گریل فر) را روشن کنید. فقط مواظب باشید که بیش از حد برشته نشود.2


کوکی ترک دار شکلاتی


مواد لازم کوکی ترک دار شکلاتی
کره به دمای محیط رسیده ۵۰ گرم

شکر دانه ریز ۱۴۰ گرم

تخم مرغ ۲ عدد

وانیل  یک چهارم قاشق چایخوری

آرد سفید قنادی  ۱۶۰ گرم

بکینگ پودر  ۱ قاشق چایخوری

نمک  یک چهارم قاشق چایخوری

پودر کاکائو  ۳۵ گرم

پودر قند به مقدار لازم ( مقدار حدودی نصف پیمانه)

طرز تهیه
شکر دانه ریز و کره نرم شده در دمای محیط رو داخل ظرفی بریزید، اگه شکرتون دانه ریز نیست اون رو در چند مرحله داخل دستگاه آسیاب بریزین و چند پالس بزنید تا دانه های اون ریز تر بشه نیازی نیست کاملا پودر و مشابه پودر قند بشه، کره و شکر رو با همزن بزنید تا کاملا مخلوط و یکدست بشه.

و بعد تخم مرغ ها رو اضافه کنید و با دور تند همزن کاملا هم بزنید تا کرم رنگ و کشدار و حجیم بشه. ما بین هم زدن دیواره های ظرف رو با لیسک دور گیری کنید و مجدد شروع به زدن کنید چون ذرات حاوی تخم مرغی که به دیواره ها پاشیده میشه اگه به داخل مواد برنگرده باعث ایجاد بوی زهم تخم مرغ در کوکی میشه که بسیار ناخوشاینده.

بعد از همزدن تخم مرغ ها، وانیل رو به مواد اضافه کنید و کمی با دور کند همزن مخلوط کنید.

آرد سفید و پودر کاکائو و نمک و بکینگ پودر رو داخل ظرفی مخلوط کنید.و هم بزنید و بعد سه بار الک کنید تا کاملا یکدست بشن و به مواد اضافه کنید.

با دور کند همزن در حد مخلوط شدن هم بزنید تا یکدست بشن، مایه به دست اومده غلظتی سفت از مایه کیک داره.

روی ظرف سلفون بکشید یا اینکه مواد رو داخل ظرف در دار بریزید و به مدت چهار ساعت داخل یخچال قرار بدین تا چسبندگی مایه کاملا از بین بره اگه عجله داشتین میتوند مواد رو یک الی یک و نیم ساعت داخل فریزر استراحت بدین تا چسبندگی مواد سریع تر از بین بره.

بعد از استراحت به کمک قاشق به اندازه یک گردو از مواد بردارین.

داخل دستتون گرد کنید (کار رو سریع انجام بدین تا حرارت دست باعث گرم شدن مواد و ایجاد چسبندگی نشه) گلوله شکلاتی رو داخل پودر قند بغلطونید.

تا کاملا از هر طرف آغشته به پودر قند بشه (پودر قند رو از قبل الک کنید تا حالت گلوله ای نداشته باشه) و بعد با فاصله داخل سینی فر که با کاغذ روغنی پوشیده شده قرار بدین (نیازی به چرب کردن کاغذ روغنی نیست) گلوله ها رو حتما با فاصله بچینید که بعد از پهن شدن و پف کردن بهم نچسبن.

سینی رو داخل فر صد و هشتاد درجه سانتی گراد که از قبل کاملا گرم شده به مدت ده الی دوازده (حداکثر) دقیقه قرار بدین تا بپزن کوکی ها نباید بیشتر داخل فر بمونن چون در این صورت بعد از خنک شدن سفت و خشک میشن وقتی کوکی ها رو از فر خارج میکنید روی کوکی ها نرم هست ولی این نشان دهنده نپخته بودن کوکی ها نیست بعد از خنک شدن نرمی از بین میره و بافت کیک مانند پیدا میکنه.

کوکی ها رو تا زمانی که کاملا خنک نشده باشن از کاغذ روغنی جدا نکنید چون در این صورت به کاغذ روغنی میچسبه وقتی کاملا خنک شد اونها رو از کاغذ روغنی جدا و جا به جا کنید و داخل ظرف در دار نگه داری کنید.

امیدوارم این کوکی های خوشگل و خوشمزه رو درست کنید و از خوردنش لذت ببرین.3


پی نوشت:
1.www.life.irna.ir
2.www.irancook.ir
3.www.blog.okala.com